Google Workspaceにログインする方法
Sign in to Google Workspace

PCのブラウザでログイン Sign in with PC browser

  1. Googleのページにアクセスし、ログイン画面を開く
    Go to the Google page and open the sign in screen.

2. ログイン画面でGoogle WorkspaceのID(学生証番号@student.gs.chiba-u.jp)を入力し、「次へ」を選択する
Enter the Google Workspace ID (student ID number@student.gs.chiba-u.jp) on the sign in screen and select “Next”.

3. 任意のパスワード(初回ログイン時のみ初期パスワード)を入力し、「次へ」を選択する
Enter an arbitrary password (initial password only when signing in for the first time) and select “Next”.


4. ログインできると、自分の名前のアイコンになります(アイコンが切り替わらない場合は、5. に進んでアプリ一覧をクリックしてみてください)
Once you are signed in, you will see an icon with your name (if the icon does not switch, go to step 5 and click on the app lists).


5. ログイン後、アプリ一覧から適宜使用したいアプリを開きます
After signing in, open the app you want to use from the app list.

スマートフォン・タブレットでのログイン Sign in with a smartphone/tablet

  1. Googleのページにアクセスし、ログイン画面を開く
    Go to the Google page and open the sign in screen.




2. Google WorkspaceのID(学生証番号@student.gs.chiba-u.jp)を入力し、「次へ」をタップする。
Enter the Google Workspace ID (student ID number@student.gs.chiba-u.jp) on the sign in screen and tap “Next”.


3. 任意のパスワード(初回ログイン時のみ初期パスワード)を入力し、「次へ」をタップする。
Enter an arbitrary password (initial password only when signing in for the first time) and tap “Next”.

4. 画面上部の赤枠で囲まれたアプリ一覧をタップして下にスクロールすると、Google ドライブなどのGoogle Workspace機能にアクセスできる。
Tap the app list in the red frame at the top of the screen and scroll down to access Google Workspace features such as Google Drive.

ログインできないときは…  Cannot sign in to Google Workspace…

  1. アカウントやパスワードの入力間違いがないか確認してください。全角や半角、大文字小文字、スペル間違いなどがあるとログインできません。

  2. 千葉大学Google Workspaceアカウント(学生証番号@student.gs.chiba-u.jp)ではなく、個人のGoogleアカウント(~@gmail.com等)でログインしたことがある場合、ブラウザが自動的にご自身のアカウントとパスワードでログインすることがあります。正しく千葉大学Google Workspaceアカウントでログインしようとしているかまず確認してください。ご自身のアカウントでログインを試みていたとき以下のことを試してください。
    ・いったん個人のGoogleアカウントからログアウトし、再度千葉大学のGoogle Workspaceのアカウントのみにログインする
    ・ブラウザの履歴をクリアしてブラウザを再起動し、千葉大学のGoogle Workspaceのアカウントにログインする
    ブラウザ(Chromeを推奨)のプライベートブラウズモードを試

  3. ログインしてもアカウントが切り替わらない場合は、上記手順5.のアプリ一覧からGmailやDrive等なんらかのアプリをクリックしてみてください。アプリをクリックすることによりアイコンが表示されます。

  4. パスワード入力後に「アカウントの保護」画面が出た場合
    画面の内容を確認後、「確認」を押せばログインは完了します。

    更新が必要な場合は、「更新」ボタンを押し、適宜追記等をしてください。

  5. Googleアカウントヘルプも参考にしてください。


1. Make sure you have entered your account and password correctly. You will not be able to sign in if there are full-width, half-width, uppercase and lowercase letters, misspellings, etc.

2. If you are signed in with your personal Google account (~@gmail.com, etc.) instead of your Chiba University Google Workspace account (student ID number@student.gs.chiba-u.jp), your browser may automatically sign in with your personal account and password. At first, make sure you are trying to sign in with your Chiba University Google Workspace account correctly.

When trying to sign in with your account, try the following:

・Sign out from your personal Google account and then sign in to your Chiba University Google Workspace account again.

・Clear the browser history, restart the browser, and sign in to the Google Workspace account of Chiba University.

・Try the private browsing mode of that browser (Chrome recommended).

3. If the account does not switch even after signing in, try clicking on any app such as Gmail or Drive from the app list in step 5 above. Click the app to display the icon.

4. If the "Account Protection" screen appears after entering the password, check the contents of the screen, and click "Confirm" to complete the sign in. If you need to update, please click the "Update" button and modify as accordingly.

5. Also refer to Google Account Help.