Google Workspaceのデータ移行方法
ー千葉大学を離籍する方へー
Migrate your data in Google Workspace
ーFor those who leave Chiba Universityー

離籍して90日を経過するとアカウントは停止され、ログイン等一切の利用ができなくなります。
データやメールのバックアップは、利用者が離籍後90日以内に行ってください。

●内部進学者・転部転科者は、内部進学・転部転科する前に使用していたGoogle Workspaceのアカウントを引き続き利用できます。
メールアドレスのローカルパート(@の前)は、新年度開始当初に、大学が新学生証番号に書き換えます。パスワードは変更ありません。
具体的な書き換え時期等については学部・研究科のガイダンス等で周知されます。

●引き続き在籍し、アカウント利用を希望される場合は、新しい身分でのGoogleWorkspaceアカウントが配布されますので、そちらをご利用ください。

After 90 days have passed since you left your account, your account will be suspended and you will not be able to sign in or use anything. Please back up your data and email within 90 days after leaving the organization.

● Internal students and transfer students from other institutions can continue to use the Google Workspace account that they had used before the advancement of internal school and the transfer. The local part of your email address (before @) will be rewritten by the university to your new student ID number at the beginning of the new academic year. The password will not change. The specific period of rewriting of the local part will be announced through the guidance of each faculty/graduate school.

● If you continue your enrollment and as well as wish to use your account, a Google Workspace account with a new status will be distributed, so please use that.

ここでは、G mail、Googleカレンダー、Googleドライブの「バックアップ・データ移行」を案内しています。
Here, we will guide you through "backup data migration" of Gmail, Google Calendar, and Google Drive.

Gmailのデータ移行 Gmail’s data migration

ここではOutlookを使って、千葉大学のGmailのデータを個人で作成したGmailアカウント内のフォルダに移動する方法を紹介します。
We will show you how to use Outlook to move Chiba University Gmail data to the folder in your personal Gmail account.

  1. Outlookで、「千葉大学のGmail」、「バックアップ先のメールアカウント」(ここでは、個人で作成したGmailアカウントで説明)の2つのアカウントを追加する。
    In Outlook, add two accounts, "Chiba University Gmail account" and "Mail account for backup destination" (here, explained with a Gmail account created by yourself).

①Outlookの[ファイル]>[情報]から、[アカウントの追加]を選択
Select [Add Account] from [File] > [Info] in Outlook.

②アカウント情報を入力し(Gmailの場合は、メールアドレスとパスワードのみが必要)
・「千葉大学のGmail」を追加
・「バックアップ先のメールアカウント(個人のGmail)」を追加
Enter your account information (for Gmail, you only need your email address and password)
  ・ Add "Chiba University Gmail"
  ・ Add "Email account (personal Gmail) for backup destination"


2. バックアップ先のメールボックス内に、フォルダーを作成する。(千葉大Gmailからバックアップするメールが、その他のメールと混ざることを防ぐため。ここでは、「千葉大gmail移行用」というフォルダーを作成した。)

Create a folder in the backup destination mailbox. (To prevent the emails backed up from Chiba University Gmail from being confused with other emails. Here, we created a folder named "Chiba University Gmail migration").

3. 千葉大Gmail内のバックアップしたいメールを選択し(全部選択する場合:control + a)、右クリックして[移動]から、個人のメールアカウント内に作成したフォルダに移動する。(選択した状態でドラッグでも可能)

Select the email you want to back up in Chiba University Gmail (Control + A to select all), press right-click and select [Move] to move to the folder created in your personal email account. (You can also drag it while it is selected)

Google カレンダーのデータ移行 Google Calendar’s data migration

別のカレンダー アプリケーションや Google アカウントから Google カレンダーに予定を転送できます。
You can transfer appointments to Google Calendar from another calendar application or your Google account.

Google ドライブのデータ移行 Google Drive data migration

ダウンロード - パソコンにドライブ内のファイルをダウンロードして、そのファイルを新しい Google Workspace アカウントのドライブに移動できます。

共有 - 新しいアカウントのユーザーと個別にファイルを共有できます。

編集権限とコピー権限がある場合は、[共有アイテム] フォルダにあるドライブ ファイルをコピーして移行することができます。

Download-- You can download files in the drive to your computer and move them to the drive in your new Google Workspace account.

Sharing-- You can share files individually with users in your new account.

If you have edit and copy permissions, you can copy and migrate the drive files in the “Shared with me” folder.